czwartek, 13 czerwca 2013

zupa ze szparagów i ziemniaków


W sezonie szparagowym zawsze zostaje mi dużo zdrewniałych końcówek szparagów. Trochę szkoda ich wyrzucać, więc zaczęłam przerabiać je na zupę. Ze zdziwieniem odkryłam, że szparagi dają dosyć intensywny smakowo wywar (przynajmniej jak na warzywa tak delikatne w smaku). Mocny wywar, to dobra podstawa zupy, został jeszcze problem zagęszczenia jej czymś  - miksowanie i przecieranie końcówek okazało się ponad moje siły, więc dodałam mój ulubiony zagęstnik - ziemniaka. Nadaje on zupie aksamitną, kremową konsystencję (prawie jak śmietana) i ma nieinwazyjny smak. Do tego odrobina śmietanki, cytryna, żeby przełamać nieco może zbyt delikatną całość i powstała napradę dobra zupa z resztek, które dotąd wyrzucałam.

ZUPA KREM ZE SZPARAGÓW I ZIEMNIAKÓW

  • 1,5 litra wody
  • zdrewniałe końcówki z około dwóch pęczków szparagów ( 700 g)
  • 450 - 500 g ziemniaków
  • główki szparagów z jednego pęczka (można pominąć i podać zupę np z grzankami, ale wtedy trzeba dodać więcej zdrewniałych końcówek do wywaru, powiedzmy jeszcze około 300 g))
  • 70 ml śmietany 30%
  • sól, sok z cytryny (około 2- 3 łyżek), ewentualnie trochę cukru
Ziemniaki zostawiamy w całości lub jeśli są duże, kroimy na pół (chodzi o to, żeby łatwo dało się je potem wyciągnąć). Końcówki szparagów zalewamy wodą, dodajemy ziemniaki, dosypujemy 1 łyżkę soli i gotujemy około 50 -60 minut pod przykryciem. Po tym czasie sprawdzamy czy ziemniaki są ugotowane i odcedzamy wywar - wyrzucamy szparagi i zachowujemy ziemniaki. Miksujemy ziemniaki ze szparagowym wywarem. Przelewamy do garnka, jeśli wrzucamy główki szparagów pocięte na kawałki wielkości około 1 cm i gotujemy około 5 - 10 minut aż szparagi będą miękkie. Wyłączamy gaz, wlewamy śmietankę, dodajemy sok z cytryny, odrobinę cukru, jeśli zupa jest za kwaśna i ewentualnie więcej soli. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...