środa, 21 sierpnia 2013

kakaowe ciasto z białek


O białkowej klęsce urodzaju pisałam w tym poście i od tego czasu nic się nie zmieniło - białka uparcie anektują coraz więcej miejsca w moim zamrażalniku. Ciasto cynamonowo-cytrynowe, bezy i pavlova znudziły mi się na dobre postanowiłam więc  upiec ciasto o smaku czekoladowym wykorzystując sprawdzony już przepis na ciasto na białkach, zastępując jedynie część maki kakao. Ku mojej satysfakcji rezultat jest więcej niż zadowalający i jeśli będę kiedyś chciała zrobić tort czekoladowy na pewno upiekę to ciasto zamiast tradycyjnego biszkoptu. W tej wersji polałam je polewą czekoladową, ale równie dobrze można posypać je cukrem-pudrem.

w tym momencie cukier-puder wydał mi się lepszą opcją...


KAKAOWE CIASTO Z BIAŁEK
przepis na tortownicę o średnicy ok. 22 cm
  • 8 białek (u mnie 200 ml)
  • 100 g mąki
  • 25 g ciemnego kakao
  • 125 g masła, rozpuszczonego i ostudzonego
  • 175 g cukru
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
polewa czekoladowa:
  • 100 g gorzkiej czekolady
  • 6 łyżek śmietanki 
Białka ubijamy z odrobiną soli na sztywną pianę, pod koniec ubijania dodajemy cukier. Mieszamy mąkę, kakao, proszek do pieczenia. Dodajemy do ubitych białek na zmianę z masłem, delikatnie mieszamy dużą łyżką lub szpatułką  (nie używamy miksera). Masę wykładamy na okrągłą blachę o średnicy ok 22 cm (ciasto jest dosyć niskie) wysmarowaną masłem i posypaną lekko bułką tartą. Pieczemy w 180 stopniach ok pół godziny, do suchego patyczka. Ciasto wyciągamy z formy i studzimy. Przygotowujemy polewę: czekoladę i śmietankę umieszczamy w misce i rozpuszczamy w kąpieli wodnej (czyli miskę z czekoladą i śmietanką umieszczamy w garnku z wodą tak aby dno miski nie dotykało powierzchni wody i wstawiamy na gaz). Jeśli polewa będzie za gęsta dodajemy odrobinę więcej śmietanki.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...