czwartek, 10 kwietnia 2014

kruche ciasto z masą kajmakową

Jedyny sposób, żeby uwolnić się od pokusy, to jej ulec?

Tak, o czym się boleśnie przekonałam.

pokusa...

Dwa dni temu ogarnęła mnie nieodparta ochota na karmelowy shortbread z bloga White Plate. Zamiast gotować puszkę z mlekiem skondensowanym,  postanowiłam sama zrobić masę kajmakową, co by było po domowemu i bez konserwantów. Skorzystałam z internetowych porad i zaczęłam gotować śmietankę z jakąś niesamowitą ilością cukru. Z lubością testowałam swoje wyroby na każdym etapie produkcji - smak był cudowny, tylko efekt końcowy marny - zamiast gładkiej, kremowej masy otrzymywałam suchy piasek. Gotowałam następne porcje kajmakowej masy zagryzając  ogórkiem kiszonym, bo poziom cukru we krwi rósł mi w zastraszającym tempie. Kolejne partie wychodziły równie nieudane, zaczęły mnie boleć zęby, a poziom irytacji rósł równie szybko jak cukier. Poddałam się, gdy zużyłam cały zapas śmietanki i udałam się do najbliższego spożywczego po gotową masę kajmakową.
Kruche ciasto, to już był banał, szybko polałam je gotowym kajmakiem i wstawiłam do piekarnika. Potem musiałam spróbować jak smakuje moje dzieło, co też uczyniłam. Zdjęcia zostawiłam na następny dzień, bo już od samego patrzenia było mi słodko. Wieczorem dokończyłam ogórki kiszone,wypiłam wielki kubek mocnego, gorzkiego i czarnego jak smoła earl greya. Ochota na słodką kajmakową masę przeszał mi jak ręką odjąć.

KRUCHE CIASTO Z MASĄ KAJMAKOWĄ
przepis pochodzi z bloga White Plate + moje niewielkie modyfikacje
przepis na blaszkę o wymiarach 20 cm na 30 cm

  • 250 g masła
  • 150 g mąki krupczatki
  • 300 g mąki pszennej
  • 1 łyżka cukru pudru
  • 1 łyżeczka soli

  • puszka mleka skondensowanego lub gotowy kajmak 
Jeśli robimy kajmak z mleka z puszki, umieszczamy puszkę w garnku z wodą (woda powinna zakrywać puszkę). Doprowadzamy do wrzenia, zmniejszamy ogień, przykrywamy pokrywką i gotujemy dwie godziny uzupełniając wodę jeśliby wyparowała. Następnie dobrze studzimy puszkę z mlekiem, które już powinno zamienić się w kajmak. Nie otwieramy puszki zanim masa nie ostygnie - inaczej zawartość może rozprysnąć się po wszystkich ścianach. 

W misce mieszamy mąki z cukrem i solą, dodajemy masło pokrojone w drobną kosteczkę. Palcami rozcieramy masło z mąką aż powstanie mieszanka o konsystencji grubej kaszy. 2/3 masy wykładamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i ugniatamy rękoma (ciasto będzie dosyć sypkie). Na wierzch kładziemy kajmak i wyrównujemy jego powierzchnię za pomocą wypukłej części łyżki zanurzonej w gorącej wodzie. Posypujemy pozostałą częścią ciasta i pieczemy w temperaturze 180 stopni C przez ok. 30 - 40 min. Następnie wyjmujemy ciasto z piekarnika, odczekujemy chwilę i kroimy je na kawałki (nie wyciągamy z blachy). Ciasto dokładnie studzimy - w miarę studzenia będzie się robić coraz twardsze. 


i po pokusie

Aktualizacja 09.02.2015

Jeśli macie ochotę na mniej słodkie kruche ciasto, zamiast masy kajmakowej użyjcie powideł (ok 2 szklanek).
Na zdjęciu poniżej widać ciasto z powyższego przepisu z małymi zmianami: zamiast mąki krupczatki dałam 150 g mąki pszennej 2000, zamiast masy kajmakowej - powidła, zwiększyłam też ilość cukru pudru do 6 łyżek. Po upieczniu ciasto dodatkowo posypałam cukrem pudrem. Szczerze mówiąc, ta wersja odpowiada mi zdecydowanie bardziej


3 komentarze:

  1. Proste i smakowite ;) Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Robiłam kiedyś masę kajmakową do wafli z mleka i cukru, tylko strasznie długo się to gotowało, ale to zdarzyło mi się tylko dwa razy w życiu bo zaraz później dowiedziałam się o metodzie z gotowaniem zgęszczonego słodzonego mleka w puszce. W sumie prosto a bez konserwantów.

    Ależ tym masz zachcianki:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Niedługo powinny się moje zachcianki skończyć:). A kajmak robiłam z przepisu znalezionego na forum cincin i teoretycznie powinno się go robić nie dłużej niż 11 min. W praktyce chyba nawet znacznie krócej, bo mój robił się twardy jak kamień. http://http://www.cincin.cc/lofiversion/index.php/t12997.html

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...