poniedziałek, 15 września 2014

iranica: szafran razy dwa: wytrawnie i na słodko

Mimo że od niedawnej wizyty znajomego Irańczyka (więcej tutaj) upłynęło sporo czasu, a rzeczony Irańczyk odleciał spokojnie do swej słonecznej ojczyzny, ja nadal gotuję po persku. Odkryłam wspaniały blog poświęcony tej kuchni i wpadłam po uszy. W ciągu ostatniego miesiąca zjadłam więcej ryżu niż sama ważę i wydałam fortunę na szafran. Dziś chciałam zaprezentować dwie potrawy, które podbiły moje serce (a raczej żołądek) - obydwa znalazłam na wspomnianym wcześniej blogu. 
Jedna z nich to szafranowy kebab z piersi kurczaka - danie proste i w miarę szybkie do zrobienia. Smażyłam tego kurczak na różne sposoby - na grillu, patelni grillowej i zwykłej oraz piekłam w piekarniku. Spróbowałam zastąpić jogurt maślanką. Najbardziej delikatne i soczyste mięso uzyskałam przygotowując to danie na zwykłej, teflonowej patelni i marynując je w jogurcie, a nie maślance. 
Drugie danie to lody szafranowe z wodą różaną. Wybrałam najszybszy sposób ich przygotowania - skorzystałam z gotowych lodów waniliowych, do których dodałam dodatki smakowe. Można oczywiście przygotować domowe lody waniliowe np. z tego przepisu i przed zamrożeniem dodać do nich szafran i wodę różaną. 







SZAFRANOWY KEBAB Z KURCZAKA (JOOJEH KEBAB)
tego przepisu ( z moimi małymi modyfikacjami)

  • 3 filety z piersi kurczaka (ok. 800 gr)
marynata:
  • 1 szklanka gęstego jogurtu
  • 1 średnia cebula starta na tarce o grubych oczkach
  • 1/2 - 1 łyżeczki szafranu
  • 4 łyżki soku z cytryny
  • 3 łyżki oliwy/oleju
  • 1 łyżeczka soli
Przygotowujemy marynatę: Nitki szafranu rozcieramy w moździerzu na proszek i rozpuszczamy go w 2 łyżkach wody. W naczyniu, w którym będziemy marynować kurczaka, mieszamy jogurt ze startą cebulą, dodajemy rozpuszczony szafran oraz pozostałe składniki. Filety z piersi kurczaka kroimy na małe kawałki lub na paski (jeśli będziemy używać grilla). Kurczaka dodajemy do marynaty, tak żeby każdy kawałek był dokładnie w niej zanurzony . Mięso powinno się marynować co najmniej  8 godzin (ja marynowałam czasem nawet 24 h).  Po tym czasie lekko obcieramy kurczaka z marynaty i smażymy na patelni teflonowej lub grillowej. Jeśli będziemy grillować mięso nabijamy je na patyczki. Smażymy ok 5 - 10 minut z każdej strony. Podajemy z ryżem.



LODY SZAFRANOWE Z WODĄ RÓŻANĄ

  • ok. 500 g lodów waniliowych lub śmietankowych
  • 1/3 łyżeczki szafranu
  • 1 łyżka wody różanej
  • posiekane pistacje do posypania (opcjonalnie)
Lody wyciągamy z zamrażarki i rozmiękczamy je aż będą na tyle miękkie, żeby dało się do nich wmieszać szafran i wodę różaną. Nitki szafranu rozcieramy w moździerzu na proszek, dodajemy 1 łyżkę wody i mieszamy. Do lodów dodajemy rozpuszczony szafran i wodę różaną, dokładnie mieszamy. Wszystkie te czynności staramy się wykonać jak najszybciej, żeby lody za bardzo się nie rozmroziły. Wkładamy ponownie do zamrażarki, żeby stwardniały. Podajemy posypane posiekanymi pistacjami. 
Do lodów można dodać też zamrożoną śmietanę kremówkę pokrojoną na małe kawałki. Spróbowałam raz tak zrobić, ale szczerze mówiąc gdzieś ta śmietana "zginęła" i nie bardzo było ją czuć. W Iranie często dodaje się gałkę takich lodów do szklanki soku z marchwi. Jeszcze tego nie wypróbowałam, bo jakoś zawsze zapomnę kupić sok marchewkowy, ale podobno jest pyszne.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...