piątek, 26 września 2014

Plums N' Roses




Niesamowite, co mogą zdziałać trzy łyżki wody różanej dodanej do nadzienia śliwkowego. Dla mnie połączenie smaku śliwek i konfitury różnej jest idealne.

TARTA ŚLIWKOWO-RÓŻANA
przepis na formę do tart o średnicy ok 23 cm

ciasto:

  • stąd - kruche na samym maśle, bez dodatku jajek czy śmietany
lub
śliwki:
  • 80 - 90 dag śliwek
  • 3/4 - 1 szkl cukru
  • 3 łyżki wody różanej
  • 4 łyżki mąki ziemniaczanej
Ciasto: Rozwałkowujemy nieco więcej niż połowę ciasta na grubość ok 5 mm i wykładamy nim formę do tart. Wstawiamy do lodówki, żeby stwardniało. Z pozostałej części ciasta wycinamy listki (zdjęcie pod przepisem) lub paski, z których ułożymy potem tradycyjną kratkę, lub po prostu rozwałkowujemy ciasto w kształt koła, którym przykryjemy warstwę śliwek. Wstawiamy do lodówki.

Śliwki: Śliwki kroimy na ćwiartki lub połówki, dodajemy do nich cukier i mąkę ziemniaczaną, dokładnie mieszamy, a następnie skrapiamy wodą różaną i znowu mieszamy. Śliwki wykładamy na niepodpieczone ciasto, na wierzchu układamy listki lub kratkę. Jeśli przykrywamy śliwki kołem z ciasta, nacinamy wierzch w kilku miejscach, żeby wilgoć mogła uchodzić przez te nacięcia. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni C i pieczemy ok 50 - 60 min lub do momentu, gdy wierzch ciasta się zrumieni, a sok (ze śliwek zacznie bulgotać (powinien on lekko wypływać na wierzch ciasta). Gdyby górna część tarty zrumieniła się mocno  zanim śliwki puściłyby sok, przykrywamy ciasto folią aluminiową i pieczemy dalej. Studzimy kilka godzin, aż nadzienie śliwkowe zastygnie i nie będzie wypływać. Kroimy po całkowitym wystudzeniu.





6 komentarzy:

  1. Ale zaszalałaś z tymi listkami:)
    Moja woda różana stoi już dobrych kilka lat prawie nie naruszona. Może dwa razy dodałam do truskawek w eton mess (za "namową" Nigelli) ale perfumowane truskawki mnie nie przekonały. Ciekaw jestem czy taka woda może się przeterminować bo bym zrobiła drugie podejście ze śliwkami.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wbrew pozorom te listki robi się całkiem szybko. Woda różana ma długi termin przydatności, może Twoja będzie się jeszcze nadawać. Wydaje mi się, że woda różana bardziej pasuje do śliwek niż truskawek. Dla mnie to połączenie śliwek i wody różanej jest rewelacyjne, ciekawe czy Tobie by posmakowało.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprawdziłam. Teoretycznie do 2009 r ale chyba nic nie mogło się jej stać, wypróbuję.

      Chyba telepatia zadziałała, dopiero teraz zauważyłam, że też zostawiłaś u mnie ślad w postaci komentarza.

      Usuń
    2. Daj znać, czy będzie Ci smakować to połączenie.

      Usuń
  3. Proszę bardzo. A do tego mała kawka:)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...