poniedziałek, 24 listopada 2014

brukselka inaczej





Gdy ostatnio natrafiłam na ten przepis Marthy Stewart na brukselkę, wiedziałam, że muszę go od razu wypróbować. Odkąd zaczęłam smażyć połówki brukselki na maśle (przepis tutaj), bardzo polubiłam to warzywo, więc pomysł pokrojenia brukselki na paseczki i usmażenia jej, wydawał mi się równie kuszący. Nie zawiodłam się - tak przyrządzona brukselka nie przypomina rozgotowanej szarej brei tak dobrze mi znanej z dzieciństwa. Oczywiście brukselka zawsze będzie brukselką, ale smażenie naprawdę pomaga się z nią zaprzyjaźnić. Poniższe propozycje to tylko kilka z wielu możliwych kombinacji smakowych; brukselka dobrze udźwignie różne intensywne smaki - zastanawiam się na dodatkiem curry, podsmażeniem jej na smalcu i posypaniu kminkiem, podduszeniu jej z pomidorami itd. Na razie muszę trochę od niej odpocząć, bo w ciągu ostatnich dwóch tygodni, dużo eksperymentowałam z tym warzywem. Poniżej najbardziej udane rezultaty tych eksperymentów.


BRUKSELKA NA MAŚLE Z CYTRYNĄ

  • 500 g brukselki 
  • ok 1 łyżka soku z cytryny
  • masło do smażenia (ok 30 - 40 g)
  • sól, różowy pieprz
Brukselkę przekrawamy wzdłuż na pół, a następnie kroimy w paski. Na patelni rozgrzewamy masło, wrzucamy brukselkę, dodajemy sól i smażymy aż zmięknie, ale nadal będzie lekko chrupka. Stopień wysmażenia zależy oczywiście od osobistych preferencji, ale należy pamiętać, że im dłużej ją smażymy, tym bardziej będzie przypominać dobrze znaną wersję z wody. Wyłączamy gaz, skrapiamy sokiem z cytryny, dodajemy grubo zmielony różowy pieprz.




BRUKSELKA Z ŻURAWINĄ I MIODEM

  • 500 g brukselki
  • 30 - 40 g świeżych żurawin, drobno pokrojonych
  • 0,5 - 1 łyżeczka miodu
  • sól
  • olej/ masło do smażenia
Brukselkę przekrawamy wzdłuż na pół, a następnie kroimy w paski. Na patelni rozgrzewamy olej lub masło, wrzucamy brukselkę i żurawiny, dodajemy sól i smażymy aż zmięknie, ale nadal będzie lekko chrupka. Wyłączamy gaz i dodajemy po trochu miód aż zrównoważymy kwasowość żurawiny. 



BRUKSELKA Z CHILLI, CZOSNKIEM I OLEJEM SEZAMOWYM

  • 500 g brukselki
  • 3 - 4 ząbki czosnku, drobno posiekane
  • 0,5 papryczki chilli, drobno posiekanej
  • 1 - 2 łyżki oleju sezamowego 
  • sól
  • olej do smażenia
Brukselkę przekrawamy wzdłuż na pół, a następnie kroimy w paski. Na patelni rozgrzewamy olej, dodajemy czosnek, chilli i smażymy ok 0,5 minuty na średnim ogniu. Dodajemy brukselkę i sól i smażymy aż zmięknie, ale nadal będzie lekko chrupka. Wyłączamy gaz, i dodajemy olej sezamowy. Dokładnie mieszamy.



6 komentarzy:

  1. Mmm, brukselka jest fantastyczna i wystarczy ją odpowiednio ugotować, aby była smaczna i nie 'straszyła' smakiem :) Najbardziej podoba mi się z miodem i żurawiną i na pewno tej wersji spróbuję! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja chyba najbardziej lubię tę wersję z czosnkiem i chilli:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie zagospodarowuję ostanie 30 dag brukselki - już nikt nie mógł na nią patrzeć. Olej, czosnek, czerwona papryczka chili podsmażone na patelni, potem pokrojona brukselka, trochę soli, później ocet balsamiczny i odrobina brązowego cukru [można z niego zrezygnować]. Próbuję i jest niezła. Zobaczymy, co jutro powie rodzina:) Na pewno będzie zaskoczona. A taka brukselka przypomina raczej podsmażaną kapustę pekińską, niema charakterystycznego 'smrodku', który powstaje podczas gotowania.

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie zagospodarowuję ostanie 30 dag brukselki - już nikt nie mógł na nią patrzeć. Olej, czosnek, czerwona papryczka chili podsmażone na patelni, potem pokrojona brukselka, trochę soli, później ocet balsamiczny i odrobina brązowego cukru [można z niego zrezygnować]. Próbuję i jest niezła. Zobaczymy, co jutro powie rodzina:) Na pewno będzie zaskoczona. A taka brukselka przypomina raczej podsmażaną kapustę pekińską, niema charakterystycznego 'smrodku', który powstaje podczas gotowania.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam nadzieję, że rodzinie będzie smakować:)
    Ja już w ogóle przestałam gotować brukselkę, smażona smakuje sto razy lepiej.

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...