środa, 19 listopada 2014

kruche ciasto z żurawinami i białą czekoladą


Zaczęło się od ciasta drożdżowego z dynią. Ten typ ciasta pojawia się od lat na tylu blogach, że w końcu i ja postanowiłam je zrobić. Wbrew moim oczekiwaniom dodatek purée z dyni nie poprawił jakości ciasta drożdżowego, wręcz przeciwnie -  ciasto wychodziło bardziej suche. Nadal więc pozostaje dodawać więcej masła, jeśli chce się uzyskać bardziej wilgotne i delikatne ciasto drożdżowe. 
Do wszystkich ciast drożdżowych dodawałam ostatnio żurawiny, a że tworzą one klasyczne połączenie z białą czekoladą, to od czasu do czasu robiłam też polewę z białej czekolady. Drożdżowe polane taką polewą zyskuje nową jakość, trzeba tylko pamiętać, żeby znacznie zmniejszyć ilość cukru dodanego do ciasta. W końcu zdałam sobie sprawę, że najbardziej z całego ciasta smakuje mi polewa i żurawiny. Porzuciłem więc dyniowe drożdżowe i zrobiłam kruche ciasto z żurawinami i polewą z białej czekolady i skórki pomarańczowej. I tak powstał mój absolutny hit na coraz zimniejsze listopadowe wieczory. Kruche ciasto (z tego przepisu) jest bardzo kruche, żurawiny cierpko-kwaśne, czekolada słodka i aksamitna, a skórka pomarańczowa niesamowicie pachnie. Czego chcieć więcej.




KRUCHE CIASTO Z ŻURAWINĄ I BIAŁĄ CZEKOLADĄ
przepis na blachę o wymiarach ok. 20 cm na 30 cm


ciasto kruche:

  • 340 g mąki pszennej
  • 80 g cukru
  • 170 g zimnego masła
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 4 łyżki mleka
mus żurawinowy:
  • 350 g żurawin
  • 130 g cukru 
  • 50 ml wody
polewa z białej czekolady:
  • 150 g białej czekolady
  • 70 ml śmietanki 30%
  • 3 łyżki kandyzowanej skórki pomarańczowej
  • garść suszonych żurawin, grubo posiekanych
  • kilka orzechów włoskich, grubo posiekanych (opcjonalnie)


Ciasto kruche: W misce umieszczamy mąkę, cukier i sól, a następnie dodajemy masło pokrojone na małe kawałki. Rozcieramy masło palcami aż utworzy się coś w rodzaju kruszonki. Dodajemy mleko i szybko zagniatamy ciasto - będzie się ono kruszyć. Dwie trzecie ciasta wysypujemy do wyłożonej papierem do pieczenia formy i ugniatamy palcami formując w miarę równą warstwę. Formę umieszczamy w piekarniku nagrzanym do 200 stopni C. Podpiekamy 20 minut. Miskę z pozostałym ciastem umieszczamy w lodówce

W tym czasie przygotowujemy mus żurawinowy: Żurawiny, cukier i wodę umieszczamy w garnku i gotujemy na średnim gazie przez ok 10 - 15 min aż powstanie dość gęsty dżem. Lekko studzimy i wykładamy na podpieczony spód. Warstwę żurawin posypujemy pozostałym ciastem (tak jak kruszonką). Wstawiamy do piekarnika i pieczemy przez ok.  20 - 30 min aż wierzch się lekko zrumieni. Wyciągamy z piekarnika i studzimy do temperatury pokojowej (nie wylewamy polewy na gorące ciasto!).

Polewa: Czekoladę i śmietankę umieszczamy w misce i stawiamy na garnku z gotującą się wodą (tak aby dno miski nie dotykało powierzchni wody). Gdy czekolada zacznie się rozpuszczać, mieszamy energicznie polewę aż utworzy się gładka masa. Chwilę studzimy (nie za długo bo polewa szybko twardnieje) i wylewamy na wystudzone ciasto. Polewa jest dosyć gęsta więc może się trochę mieszać z wierzchnią warstwą ciasta przy rozsmarowywaniu. Wierzch ciasta od razu posypujemy skórką pomarańczową, żurawiną i orzechami. Ciasto kroimy po zastygnięciu polewy. Na zdjęciu poniżej widać, że kroiłam je przed zastygnięciem polewy:).






8 komentarzy:

  1. Też zasmakowałam w tym połączeniu ale twój pomysł na nie wygląda szczególnie zachęcająco.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja już więcej niczego nie chcę :) Dla mnie idealne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pycha, Twoje ciasto musi być rozkoszne w smaku :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie bez powodu klasyczne połączenia są klasyczne:) Po prostu trudno wymyślić coś lepszego.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniały przepis! Uwielbiam kruche ciasta z owocami, a zwłaszcza z żurawiną suszoną. Do tego polewa z białej czekolady i aromatyczna skórka pomarańczowa.. mniam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jeden z moich ulubionych przepisów, ale używam do niego świeżej żurawiny, bo z suszoną mogłoby wyjść za słodkie. Polecam:)

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...