wtorek, 23 grudnia 2014

I'm dreaming of a white Christmas. Szybki piernik.

BIAŁE ŚWIĘTA
Tęsknię za śniegiem. Może wynika to z faktu, że nie muszę odśnieżać samochodu, gdyż jeżdżę autobusem. Zastępczo tworzę sobie świąteczny klimat godny lodowego zamku Królowej Śniegu. 



PLANY NA ŚWIĘTA
Chciałabym w końcu obejrzeć Idę, którą planowałam obejrzeć już dawno temu. Dopiero ostanie nominacje do Złotych Globów i Oscara przypomniały mi, że ciągle nie miałam na to czasu. Przypomniałam również sobie, że ciągle nie obejrzałam Miłości, uwielbianego przez mnie Hanekego. Nota bene - w 2013 Miłość zdobyła Oscara za najlepszy film nieanglojęzyczny, a więc w tej samej kategorii, w której staruje Ida.
Pisząc ostatni post uświadomiłam sobie po raz kolejny, jak bardzo lubię Zagajewskiego, więc coś tam sobie z jego twórczości przeglądam w wolnych chwilach. Mam nadzieję, że podczas Świąt tych chwil będzie więcej. 
Planów kulinarnych nie mam, jeśli nie liczyć tych dotyczących zgromadzonych zapasów wina na miłe spotkania ze świątecznymi gośćmi. 




PREZENTY
Jakże często nietrafione! 
Ale wiem na pewno, że ten będzie spełnieniem marzeń. 
Dawanie może być większą radością niż otrzymywanie.



PIERNIK
Świąteczne przygotowania przebiegają w jeszcze milszej atmosferze dzięki  piernikowi z bloga Kwestia Smaku. Pisałam o nim tutaj, gdy urządziłam sobie mały piernikowy konkurs. Piekłam go w niedzielę i zrobienie ciasta zajęło mi niecałe 20 minut. Co najważniejsze nie trzeba czekać, żeby piernik zmiękł -  po przełożeniu powidłami i nałożeniu polewy jest od razu gotowy do jedzenia. W związku z moją tegoroczną obsesją na punkcie białej czekolady i żurawiny przełożyłam go konfiturą żurawinową i polałam białą czekoladą. Można oczywiście wykonać go z powidłami i polewą z mlecznej lub gorzkiej czekolady.
I na sam koniec chcę poinformować wszystkich zainteresowanych (jeśli w ogóle ktoś interesuje się losem starego piernika), że litewski twardziel ma się dobrze. W tym roku kończy dwa latka.



SZYBKI PIERNIK
przepis stąd
przepis na blachę o wymiarach ok. 20 cm na 30 cm lub keksówkę o wymiarach 12 na 25 cm.

piernik:
  • 125 g masła
  • 100 g cukru (użyłam ciemnego Muscovado)
  • 2 łyżki miodu
  • 2 łyżki powideł śliwkowych (u mnie konfitura z żurawiny)
  • 4 łyżeczki przyprawy do piernika
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 2 łyżki gorzkiego kakao
  • 2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 2 łyżki kawy zbożowej
  • 1 szklanka (250 ml) mleka
  • 2 jajka, lekko roztrzepane
  • 300 g mąki pszennej
polewa:
  • 150 g białej czekolady
  • 70 ml śmietanki 30 lub 36 %
  • garść posiekanych orzechów
  • 3 łyżki kandyzowanej skórki pomarańczowej
do przełożenia:

  • 1,5 - 2 szklanki konfitury żurawinowej (mogą być powidła lub konfitura z róży)

W dużym garnku rozpuszczamy masło. Do masła dodajemy kolejno: cukier, miód, powidła, przyprawę do piernika, cynamon, kakao. Mieszamy dokładnie i ściągamy z ognia. Dodajemy sodę oczyszczoną (zawartość garnka spieni się i zwiększy swą objętość), mleko i jajka. Wszystko dokładnie mieszamy i dodajemy mąkę. Znowu mieszamy, tak aby nie było grudek mąki w cieście. Ciasto przelewamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia. Pieczemy ok 25 -30 minut  w przypadku użycia formy prostokątnej lub 45 - 50 min w przypadku użycia keksówki. Po upieczeniu piernik wyciągamy z piekarnika i studzimy. Następnie przekrawamy na pół i przekładamy konfiturą żurawinową. 


Czekoladę i śmietankę umieszczamy w misce i stawiamy ją na garnku z gotującą się wodą (tak aby dno miski nie dotykało powierzchni wody. Gdy czekolada będzie już w dużym stopniu rozpuszczona mieszamy zawartość miski tak aby rozpuściły się wszystkie grudki czekolady. Polewę zostawiamy na chwilkę do ostygnięcia aby zgęstniała i nie spływała z ciasta. Piernik smarujemy polewą i od razu posypujemy orzechami i skórką pomarańczową.




2 komentarze:

  1. No toż ja jestem fanką tego twardziela, ale nie sądziłam, że jeszcze go masz:) Czyżby to miał być posag dla którejś z córek? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakoś nie potrafię się pozbyć twardziela.
    Posag dla córek? Świetny pomysł :)
    Tylko musiałabym przeciąć biedaka na pół :(

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...