sobota, 14 lutego 2015

picada, przepyszna pasta z Katalonii

W zasadzie to szukałam przepisu na pączki.
Nie wiadomo dlaczego (przeznaczenie?) zaczęłam przegladać książkę Jamesa Petersona Vegetables. W pewnej chwili mym oczom ukazał się przepis na picadę. Czosnek, szafran, migdały, oliwa, chleb - bingo! Poczułam się, jakbym trafiła szóstkę w totolotka, wiedziałam, że to musi być niesamowite.
Picada to gęsta pasta powstała z utartego chleba, migdałów, szafranu i czosnku. Jak to zwykle bywa, istnieją różne wersje tego dodatku - migdały można zastąpić orzechami laskowymi lub pini, można dodać cynamon, zieloną pietruszkę, pominąć czosnek, itd. Moja wersja jest bardzo klasyczna i na razie nie mam ochoty eksperymentować z innymi dodatkami, tak mi ona smakuje.
A do czego można użyć picady?
Generalnie w tradycyjnej kuchni katalońskiej stosuje się ją jako zagęszczacz do zup (najczęściej rybnych lub z owoców morza) i sosów.
Ja użyłam jej do zagęszczenia sosu do kurczaka z pomidorami i to był strzał w dzisiątkę - zwykły (bardzo zresztą smaczny sos) zyskał zupełnie nowy wymiar. Peterson w swojej książce proponuje użyć picady do zagęszczenia  zupy warzywnej w stylu śródziemnomorskim. Przygotowałam sobie taką zupę i dodałam do niej picadę - i znowu, tak jak w przypadku kurczaka, i tak smaczna potrawa, stała się jeszcze o niebo lepsza. Dziś chciałam zaprezentować samą picadę i kurczaka z tym dodatkiem, a zupę zostawię na następny post, bo zjedliśmy ją, zanim zrobiłam zdjęcia.

A z pączkami to nic straconego - znalazłam bardzo interesujący przepis, wypróbuję go jak tylko znajdę czas.



PICADA
na podstawie książki Vegetables Jamesa Petersona

  • 90 g migdałów (ok. 3/4 szklanki), podprażonych na suchej patleni 
  • 2- 3 kromki chleba (ok.1 1/4 szklanki), pokrojonego w drobną kostkę
  • 1 szklanka oliwy
  • 4 duże ząbki czosnku, z grubsza pokrojone
  • 1/2 łyżeczki szafranu namoczonego  na ok. 30 min w 1 łyżce ciepłej wody
  • sól
  • woda (opcjonalnie, gdyby picada była zbyt gęsta)
Na patelni podgrzewamy 1/2 szklanki oliwy na średnim gazie. Dodajemy chleb, zmniejszamy gaz  i podsmażamy do zrumienienia. 
Następnie umieszczamy wszystkie składniki picady (nie zapomnijmy o pozostałej 1/2 szklanki oliwy) w malakserze i ucieramy na gładką pastę o konsystencji masła orzechowego.
Jeśli zamierzamy zrobić picadę w moździerzu, najpierw ucieramy czosnek z solą,  następnie dodajemy migdały i chleb, a potem resztę składników.



KURCZAK Z POMIDORAMI I PICADĄ
luźna inspiracja z tego przepisu

  • 2 filety z piersi kurczaka, ok. 600 g., pokrojone w kostkę 
  • 2 puszki pomidorów (każda po ok. 400 g.)
  • 1 duża cebula, drobno pokrojona
  • 2 liście laurowe
  • 2 łyżeczki suszonego tymianku
  • kawałek skórki pomarańczowej z 1/4 pomaranczy (+ opcjonalnie 1/2 łyżeczki startej skórki pomarańczowej)
  • 3/4 szklanki czarnych oliwek, posiekanych
  • 5 - 6 łyżek picady
  • sól, pieprz
  • oliwa
  • opcjonalnie: trochę cukru, gdyby pomidory były zbyt kwaśne
  • do podania: kilka łyżek posiekanej natki pietruszki
Kawałki kurczaka przyprawiamy solą i pieprzem. Na dużej patelni rozgrzewamy oliwę i smażymy partiami kurczaka, aż się zrumieni. Mięso przekładamy do miski.
Cebulę podsmażamy na tłuszczu pozostałym ze smażenia kurczaka, aż stanie się szklista. Następnie dodajemy pokrojone pomidory (razem z sokiem, w którym były w puszce), liście laurowe, tymianek i skórkę pomarańczową. Dodajemy sól. Mieszamy i gotujemy przez ok. 5 minut, a następnie dodajemy kurczaka. Przykrywamy pokrywką i gotujemy ok. 15 minut, aż smaki się połączą. Po tym czasie wyciągamy skókę pomarańczową i liście laurowe. Następnie dodajemy picadę i sprawdzamy czy nie trzeba dodać jeszcze soli, pieprzu lub odrobiny cukru. Dodajemy oliwki i posypujemy pietruszką. 



1 komentarz:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...