wtorek, 31 marca 2015

ciasto orzechowe bez mąki


Od dawna miałam ochotę na intensywnie orzechowe ciasto. Przerobiłam więc przepis na ciasto migdałowe z miodem i pomarańczą i voila, mam ciasto orzechowe jak malowane. Bez dodatku mąki - smak orzechów jest mocny i niezakłócony przez inne dodatki. Tak jak i ciasto migdałowe, to też jest wilgotne i długo utrzymuje świeżość pomimo braku masła. Polewa to najzwyklejszy lukier - cukier puder wymieszany z wodą.

CIASTO ORZECHOWE (BEZ MĄKI)
przepis na tortownicę o średnicy ok 22 cm (nie większą!)
  • 200 g mielonych orzechów włoskich lub laskowych
  • 3 jajka L
  • 100 g cukru
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego (opcjonalnie)
  • 1/4  - 1/2 łyżeczki soli
polewa:
  • 6 łyżek cukru pudru
  • woda


Do dużej miski wbijamy jajka, dodajemy cukier, ekstrakt waniliowy (jeśli używamy) i sól. Ubijamy mikserem ok 3-4 minuty, do połączenia się wszystkich składników. Dodajemy mielone orzechy wymieszane z proszkiem do pieczenia. Mieszamy łyżką (ciasto będzie dosyć rzadkie) i przelewamy ciasto do tortownicy wysmarowanej masłem i posypanej mąką. Pieczemy ok. 20 - 30 min (do suchego patyczka) w piekarniku nagrzanym do 180 stopni C. Ciasto wychodzi dosyć niskie, forma o średnicy 22 cm jest największą, jakiej możemy użyć. 

Lukier: do cukru pudru dodajemy po jednej łyżeczce wody aż utworzy się gęsty lukier. Ciasto lukrujemy, gdy całkowicie ostygnie. Ozdabiamy połówkami orzechów.



6 komentarzy:

  1. zapisałam sobie w zakładce "do zrobienia", bo wygląda po prostu obłędnie

    OdpowiedzUsuń
  2. Smakuje bardzo orzechowo, więc jeśli lubisz orzechy, będzie idealny.

    OdpowiedzUsuń
  3. Musiało pięknie pachnieć orzechami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, zapach był niesamowity.

      Usuń
  4. Ciasta orzechowe są jednymi z moich ulubionych. Nie przypuszczałam, że można zrobić takie ciasto bez mąki :)wydawało mi się, że te ciasta są dość "ciężkie" i bez maki nie wyrosną, ale następnym razem spróbuję upiec ciacho z Twojego przepisu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zmielone orzechy to w zasadzie mąka orzechowa. Nie zawierają glutenu, więc ciasto nie urośnie za bardzo, ale ciasto nie wychodzi zbite czy "ciężkie". No i ten orzechowy aromat - piekłam ciasta orzechowe z dodatkiem mąki i one nie pachniały tak intensywnie orzechami.

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...