sobota, 4 lipca 2015

lody słodko-słone (bez jajek)

Jakiś czas temu wybrałam się ze starszą córką na poszukiwanie sukienki dla siebie na rodzinną uroczystość. Poszukiwania sukienki zakończyły się fiaskiem,  znalazłam za to nową cukiernię z fantastyczną ofertą lodów. Moja trzyletnia córka lubi te smaki, które już zna, wzięła więc lody truskawkowe. Ja za to lubię próbować tego, czego jeszcze nigdy nie jadłam, więc brałam wszystkie "dziwne" smaki. Większość z nich przypadła mi do gustu, jednak najbardziej urzekły mnie lody słodko-słone. Po takiej uczcie, w ogóle nie miałam już ochoty wracać na zakupy - w końcu kto chciałby biegać za jakąś sukienką, gdy można siedzieć w cukierni i zajadać się lodami. Skończyło się na tym, że w domu musiałam zjeść kilka ogórków kiszonych i wypić gorzką herbatę - jak widać bardzo poważnie podeszłam do testowania nowych smaków. Następnego dnia wróciłam po słodko-słoną gałkę, jednak te lody tak mi przypadły do gustu, że w końcu sama zrobiłam sobie ich domową wersję.

 Mąż początkowo sceptyczny wobec dodatku soli do lodów, stwierdził, że nie wyczułby, że jest w nich sól, gdybym mu nie powiedziała. I rzeczywiście - sól (przynajmniej w tej ilości), nie tyle jest wyczuwalna w smaku, ile podbija inne smaki i sprawia, że takie lody po prostu lepiej smakują. Do moich lodów dodałam solone migdały i orzechy włoskie w karmelu, ale myślę, że drobno pokrojona czekolada albo kawałki wafelków byłyby równie dobrym dodatkiem. Jakoś mam wrażenie, że te lody aż proszą się o jakiś chrupki element. A same lody, zrobione są z mojego ulubionego przepisu, wykorzystującego tylko dwa podstawowe składniki - mleko skondensowane i śmietanę. Nie dość, że genialne w smaku, to jeszcze bardzo szybkie do zrobienia - wystarczy 15 minut z rana by już popołudniem zajadać się doskonałymi lodami. Sprawdźcie sami.




LODY SŁODKO-SŁONE

  • 500 śmietanki 30 lub 36 %
  • 250 ml mleka skondensowanego słodzonego (dobrze schłodzonego w lodówce)
  • 2 - 3 łyżki ekstraktu waniliowego 
  • 3/4 łyżeczki soli (może być gruboziarnista lub drobnoziarnista)
  • opcjonalnie: garść solonych, prażonych migdałów, pokrojonych na małe kawałki
  • opcjonalnie: garść orzechów włoskich w karmelu, pokrojonych na małe kawałki
Śmietanę ubijamy z ekstraktem waniliowym na sztywno. Następnie delikatnie dodajemy schłodzone mleko (staramy się, żeby śmietana jak najmniej opadła) i mieszamy łyżką. Dodajemy sól, migdały i orzechy i mieszamy. Masę przekładamy do pojemników i mrozimy w zamrażalniku przez kilka godzin. Na około  10 - 15 minut przed jedzeniem wyciągamy je z zamrażalnika i trzymamy w temperaturze pokojowej, dzięki czemu łatwo dadzą się nakładać. 

2 komentarze:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...