wtorek, 8 września 2015

bakłażan, dukkah i jak zostałam mistrzem trzech patelni

Nie jestem jeszcze taka stara, skoro wiele rzeczy potrafi mnie ciągle zdumiewać. Na przykład fakt, że kasjerka z pewnego dyskontu spożywczego nie wiedziała jakie warzywa ukazały się jej oczom, gdy na taśmie podjechały do niej bakłażany. Pani zdziwiła się na widok fioletowych dziwolągów, ja zdziwiłam się panią. 

Gdy otrząsnęłam się ze zdumienia przystąpiłam do rozpracowywania tajemniczych oberżyn. 
Starsza córka bawiła się w najlepsze w przedszkolu, młodsza słodko spała, a ja zajęłam stanowisko bojowe. Pokroiłam bakłażany w małą kosteczkę, dokroiłam papryki i zaczęłam smażyć. Szybko oceniłam, że smażenie partiami nie skończy się przed pobudką młodszej, więc wprowadziłam w życie plan B. Wyciągnęłam z szafki pozostałe dwie duże patelnie i zaczęłam smażyć symultanicznie na trzech patelniach. 

I wtedy poczułam się jak rasowy szef kuchni, potrząsając co rusz którąś patelnią, sprawnie przerzucając partie bakłażana do miski, wsypując nowe porcje i bystrym okiem oceniając stan wysmażenia na trzech patelniach naraz. No normalnie Thomas Keller w spódnicy. Było bosko, nigdy nie przypuszczałam, że smażenie może być takie ekscytujące. Mistrz trzech patelni, jak nic!

A na koniec zabawiłam się w alchemika - posypałam warzywa dukką i dokonała się transformacja - zwykłe danie przeobraziło się w wybitne, godne Thomasa Kellera (no prawie...) i mistrza trzech patelni. 




BAKŁAŻANY I PAPRYKA Z DUKKĄ

  • 2 średnie bakłażany, pokrojone w kostkę o boku ok. 1 cm
  • 1 mała czerwona papryka, pokrojona w kostkę o boku 1 cm
  • 1 mała żółta papryka, pokrojona w kostkę o boku ok. 1 cm
  • kawałek chilli (żeby było lekko pikantnie)
  • 3 łyżki przyprawy dukkah (przepis tutaj )
  • sól
  • olej do smażenia
  • opcjonalnie: po garści  orzechów laskowych i pestek dyni

Na dużej patelni smażymy partiami bakłażany i papryki. Bakłażan ma tendencję do wypijania dużej ilości oleju, dobrze jest więc odsączyć usmażone kawałki na papierowym ręczniku.
Następnie smażymy paprykę słodką i chilli - najlepiej metodą stir-fry - czyli krótko i na dużym ogniu, co sprawia, że warzywa pozostają jędrne. 
Na koniec przyprawiamy usmażone warzywa dukką i solą. Możemy podać posypane pestkami dyni i grubo pokrojonymi orzechami laskowymi.

Warzywa psiankowate 2015

4 komentarze:

  1. nareszcie jakiś kreatywny pomysł na bakłazana

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę ciekawy przepis, choć osobiście wolę bakłażana pieczonego. Ta przyprawa mnie zaintrygowała. Dziękuję za udział w akcji psiankowatej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dukka (dukkah) jest rewelacyjna i pasuje nie tylko do bakłażana, ale do większości pieczonych, smażonych czy grillowanych warzyw. Nie wspominając o tym, że sprawdza się rewelacyjnie jako panierka do mięs. Pozdrawiam.

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...