sobota, 17 października 2015

krem czekoladowy z kaszy jaglanej - pyszny i zdrowy

Choć często można usłyszeć, że wszystko co dobre jest niezdrowe, to nie do końca jest to prawdą. Ja akurat często jestem zdziwiona, jak  wiele zdrowych rzeczy smakuje rewelacyjnie. Na przykład krem czekoladowy z poniższego przepisu smakuje niemal identycznie jak klasyczny francuski mus czekoladowy, a jest o niebo zdrowszy. Krem z kaszy jaglanej ma tylko nieco mniej gładką konsystencję, co jednak wcale mi nie przeszkadza. No i można przyrządzić go również w wersji wegańskiej bez żadnych strat w smaku. Warunkiem jest tylko dobry blender: mój ma nieco problemów w zmieleniu wszystkiego na gładko, kaszę jaglaną musze dodawać stopniowo, od czasu do czasu zatrzymać blender i przemieszać wszystko łyżką, ale zawsze jakoś się udaje. Kremu można też użyć do przełożenia tortu, wtedy w ogóle nie czuć tej odrobiny ziarnistości. 





KREM CZEKOLADOWY Z KASZY JAGLANEJ
na około 4 porcje deseru

  • 1/2 szklanki suchej kaszy jaglanej, czyli 2 szklanki ugotowanej kaszy
  • 200 g gorzkiej czekolady dobrej jakości
  • 250 - 300 ml mleka  lub mleka roślinnego 
  • cukier lub inna substancja słodząca - opcjonalnie
  • opcjonalnie: skórka otarta z 1 pomarańczy, 1 łyżka ekstraktu waniliowego, 2 - 3 łyżki mocnego alkoholu np. rumu, amaretto, brandy (dodajemy je do blendera przed miksowaniem)
Kaszę jaglaną płuczemy i sparzamy wrzącą wodą, co pozwoli pozbyć się ewentualnego gorzkiego smaku.  Ja zazwyczaj gotuję kaszę bez sparzania wrzątkiem, bo kasza jaglana większości firm nie jest gorzka, ale raz kupiłam jaglankę, która po ugotowaniu miała goryczkę. 
W garnku doprowadzamy do wrzenia 1 1/4 szklanki wody, wsypujemy kaszę jaglaną i gotujemy pod przykryciem na minimalnym ogniu ok. 15 minut. Gdyby kasza zaczęła się przypalać, dolewamy nieco wody. 

Następnie mocno podgrzewamy (niemal do wrzenia) dowolne mleko lub śmietankę. Wyłączamy gaz i dodajemy czekoladę połamaną w kostki. Czekamy 2 - 3 minuty i dokładnie mieszamy. Czekolada powinna się rozpuścić. Gdyby tak się nie stało, podgrzewamy jeszcze odrobinę zawartość garnka.

Następnie przelewamy masę czekoladowo-mleczną do kielicha blendera, dodajemy kaszę jaglaną i miksujemy na gładki krem. Jeśli mamy ochotę możemy go dosłodzić. Krem powinien mieć dosyć gęstą konsystencję, a po włożeniu do lodówki zgęstnieje jeszcze bardziej. Podajemy dobrze schłodzony.
Gdybyśmy mieli problem ze zmieleniem kremu, trzeba dodać więcej mleka, z tym, że krem będzie wtedy rzadszy. 


Jesienne słodkości!

4 komentarze:

  1. wygląda bosko i jaki zdrowy, to najważniejsze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można cieszyć się smakiem bez wyrzutów sumienia:)

      Usuń
  2. Też mam w planach przysmaki z kaszy jaglanej, jak mówisz, że warto, to może szybciej się zmobilizuję.
    Dziś piekę ciasteczka z fasoli...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja mam w planach brownie z fasoli albo ciecierzycy...
      Krem z kaszy jaglanej smakował mi tylko w wersji z gorzką czekoladą. Zrobiłam jeszcze dwie wersje: z limonką i z wanilią, ale było bez rewelacji - dało się zjeść, ale na pewno ich nie powtórzę. Peweni się da jakoś zrobić dobry deser jaglany bez czekolady, ale na pewno jest trudniej. Gorzka czekolada dobrej jakości kompletnie dominuje nad smakiem kaszy. Pozdrawiam

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...