środa, 7 października 2015

polubione, odkryte, ciekawe

Dzisiaj chciałam podzielić się tym, co ostatnio wydało mi się ciekawe lub warte polecenia.

1. LOKALNE WINOGRONA

Małe, a do tego zawierają sporo pestek. Na szczęście zawierają też o wiele więcej smaku niż ich supermarketowi bracia, którzy imponują wielkością i nieskazitelnym wyglądem. Lokalne winogrona są przyjemnie słodko-kwaśne (przynajmniej te, które ja jadłam) i smakiem nadrabiają niedostaki wyglądu. Nie do kupienia w supermarketach i dyskontach, często pojawiają sie na różego roadzaju bazarach, targach czy "placach". 







2.  NASIONA KONOPI (ŁUSKANE)
W przeciwieństwie do wielu bardzo zdrowych rzeczy smakują dobrze, przypominają nieco pestki z dyni, trochę sezam, trochę słonecznik. Można posypywać nimi sałatki lub kanapki, dodawać do wypieków, do smoothies, koktajli, jogurtu, owsianki, itd. Ich smak zazwyczaj ginie, więc gdyby komuś nie odpowiadał, nie będzie go czuć. Konopie zawierają dużo wysokowartościowego białka roślinnego, zdrowe tłuszcze, mikroelementy oraz sporą dawkę witaminy E. W Polsce tradycyjnie uprawiane przez setki lat, choć od lat sześćdziesiątych  ich uprawy coraz bardziej się zmniejszały. Obecnie, na fali zainteresowania zdrowym żywieniem, następuje odrodzenie upraw konopi. 



3. MŁODE ORZECHY WŁOSKIE I LASKOWE
Orzechy dopiero co zerwane z drzewa są zdecydowanie delikatniejsze, słodsze i oczywiście bardziej miękkie, bo niewysuszone. Zakochałam się w ich smaku i niemal nie rozstaję sie z dziadkiem do orzechów. Posypuję nimi, co tylko się da (nie prażę ich wcześniej) i zajadam same. Te obrane, które można przez cały rok kupić w paczkach w sklepach, smakują zupełnie inaczej. Młode orzechy to moja jesienna rewelacja.



mokre Jacki, czyli orzechy włoskie odmiany Jacek świeżo obrane

4. DYNIA + LIMONKA

Dynia świetnie łączy się z owocami cytrusowymi, a w tym sezonie dyniowym szczególnie upodobałam sobie połączenie dyni i limonki.  Słodycz dyni równoważona jest przez kwaśny sok limonki, a mdły smak przez wyrazisty aromat limonkowej skórki. Takie połączenie smakuje mi  zarówno na słodko, jak i w wersji wytrawnej (jak np. w tej zupie).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...