piątek, 8 kwietnia 2016

burrito z nadzieniem ze słodkich ziemniaków i fasoli

Szukając przepisu na domowe tortille (więcej tutaj) dowiedziałam się, że istnieją dwa rodzaje dań z ich udziałem - jeśli dowolny farsz  zawiniemy w tortillę z mąki pszennej, otrzymamy burrito, natomiast jeśli ten sam farsz zapakujemy w tortillę z mąki kukurydzianej, powstałe danie nazywać się będzie taco. Moje burrito z farszem ze słodkich ziemniaków nie są tradycyjną potrawą meksykańską, ale dzięki fasoli i przyprawom mają sporo meksykańskich nawiązań. Przepis na tę potrawę znalazłam na internetowej stronie restauracji Moosewood, z której już nie raz czerpałam inspiracje.

Według mnie słodkie ziemniaki przypominają smakiem dynię, ewentualnie marchewkę, a jedynie konsystencję mają bardzo podobną do ziemniaków. W kuchni traktuję je jako zamiennik dyni, który tak się składa, z wyglądu przypomina ziemniaki (również pod względem wartości odżywczych).

A propos przypominania - za każdym razem, gdy jadłam te burrito, ich smak przywodził mi na myśl inne danie, ale nie mogłam dojść jakie. Dopiero po którymś burrito rozwiązałam zagadkę - smakowały jak ta zupa dyniowa, którą zajadałam się jesienią. Nic dziwnego, skoro są podobnie doprawione - chilli, czosnek, kolendra, limonka/cytryna, a do tego główne składniki, czyli bataty i dynia smakują podobnie.

Do farszu ze słodkich ziemniaków dodałam czarną fasolę, bo od jakiegoś czasu nie jem mięsa. W wersji dla męża fasolę zastąpiłam podsmażonymi kawałkami piersi z kurczaka, które przyprawiłam tą mieszanką.





NADZIENIE ZE SŁODKICH ZIEMNIAKÓW I FASOLI
na ok. 6 -7 dużych tortilli
przepis oryginalny tutaj

  • ok. 700 g słodkich ziemniaków (mniej więcej 2 średnie sztuki)
  • 1 1/2 szklanki ugotowanej fasoli (może być czarna, czerwona a nawet biała)
  • 2 średnie cebule, pokrojone w kostkę
  • 3 ząbki czosnku, pokrojone na małe kawałki
  • kawałek papryki chilli, drobno pokrojonej (ilość zależy od tego jak ostre chcemy mieć nadzienie; można zastąpić suszoną ostrą papryką)
  • 1 pęczek kolendry, grubo posiekany
  • 1 łyżeczka świeżo mielonej kolendry
  • 1/2 łyżeczki kminu rzymskiego
  • sól do smaku
  • 2 -3 łyżki soku z limonki lub cytryny


Słodkie ziemniaki obieramy ze skórki, kroimy na mniejsze kawałki, zalewamy wodą tak aby je przykryła i gotujemy do miękkości (dokładnie tak jak zwykłe ziemniaki).

W czasie gdy gotują się ziemniaki się, podsmażamy na dużej patelni na oleju cebulę, czosnek i chilli (cebula może się lekko zarumienić). Gdy wszystko będzie usmażone, dodajemy świeżo mieloną kolendrę i kmin i dokładnie mieszamy.

Następnie odcedzamy ziemniaki i ucieramy je na puree (nie musi być idealnie gładkie). Przekładamy je na patelnię i mieszamy z jej zawartością. Dodajemy kolendrę, sól i sok z cytryny lub limonki do smaku. Na koniec dodajemy fasolę.

Nadzienie rozkładamy na ciepłe tortille i zwijamy je w rulon. Możemy podsmażyć je na oleju, aż się lekko zrumienią.





1 komentarz:

  1. Nie wiedziałam jaka jest różnic między taco a burrito. Zazdroszczę domowych tortilli już od poprzedniego wpisu. Nawet wyobrażałam sobie, że je robię:)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...