środa, 6 lipca 2016

wegański bulion "wołowy"

Wczoraj we Wrocławiu zrobiło się tak zimno, że po południu przygotowałam sobie rozgrzewający wegański bulion "wołowy"  z makaronem ryżowym. Tak jak w przypadku wielu wegańskich odpowiedników tradycyjnych potraw, nie smakuje on, moim zdaniem, jak danie oryginalne, ale w tym wypadku zupełnie mi to nie przeszkadza. Gdy zobaczyłam ten przepis pierwszy raz, od razu musiałam  go wypróbować - nie bardzo wierzyłam, że będzie smakował jak bulion wołowy, ale nakład pracy i czasu był minimalny, do tego miałam prawie wszystkie składniki, więc stwierdziłam, że co mi szkodzi spróbować. 

Bulion okazał się  dobry sam w sobie (a nie jako zamiennik wywaru wołowego), mocno pikantny, aromatyczny. Szybko dogotowałam makaronu i zjadałam całą porcję, a potem przyrządzałam go, ilekroć naszła mnie ochota na błyskawiczną zupę (czyli w zimie bardzo często). Może stanowić bazę dla innych zup (należy tylko pamiętać, że jest dość ostry i w związku z tym nie do każdej zupy będzie się nadawać), ale można podawać go z samym makaronem i odrobiną pietruszki - to moja ulubiona wersja.

Kilka razy użyłam tego bulionu do przygotowania francuskiej zupy cebulowej i muszę przyznać, że ta wersja odpowiadała mi bardziej niż z dodatkiem bulionu drobiowego lub wołowego. Oczywiście nie była to już klasyczna francuska zupa cebulowa. 

Ponieważ bulion składa się z samych przypraw i wody, jego wartość odżywcza jest pewnie niewielka, ale z drugiej strony jest świetną alternatywą dla gotowych kostek rosołowych, ponieważ, w przeciwieństwie do nich, nie jest niezdrowy. 


wersja bez płatków drożdżowych



WEGAŃSKI BULION "WOŁOWY"
przepis oryginalny tutaj

Z poniższego przepisu wychodzi 1 szklanka bulionu; można pomnożyć przepis razy 4  i uzyskamy 1 litr bulionu a przy okazji z tych "1/4 łyżeczek", które trudno odmierzyć, zrobią nam się 1 łyżeczki, które już łatwiej się odmierza.

  • 1 szklanka wody (250 ml)
  • 1 łyżka sosu sojowego 
  • 1 łyżka płatków drożdżowych (czasem te płatki pomijam - bez nich smak się trochę zmieni, ale bulion będzie za to klarowny)
  • 1/2 łyżeczki wegańskiego sosu Worcestershire (można go pominąć lub, jeśli nie zależy nam na wersji w pełni wegańskiej, można dać zwykły sos Worcestershire)
  • 1/4 łyżeczki suszonej cebuli (granulowanej)
  • 1/4 łyżeczki suszonego czosnku (granulowanego)
  • 1/4 łyżeczki suszonego imbiru
  • 1/8 łyżeczki czarnego pieprzu
  • sól, (opcjonalnie, jak dla mnie bulion jest wystarczająco słony bez dodatkowej soli)
Wszystkie składniki umieszczamy w garnku i doprowadzamy do wrzenia. Gotujemy jeszcze minutę i gotowe. Podajemy z makaronem lub stosujemy jako bazę dla innych zup.


wersja z płatkami drożdżowymi


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...