sobota, 24 września 2016

domowa pasta chilli (sambal oelek?)

Mam klęskę urodzaju w mojej hodowli papryczek chilli. Chciałam sobie przygotować indonezyjski  sos sambal oelek, wersję domową, ale tu zaczęły się problemy w ustaleniu, jak się go przyrządza. 

Jak zwykle gdy przygotowuję dania pochodzące z miejsc leżących w sporej odległości od Wrocławia, trudno mi ocenić, czy to co mi wychodzi,  to są autentyczne smaki, czy nie.
Nie pasjonuję się podróżami i rzadko kiedy gdzieś wyjeżdżam. Odkąd mam dzieci wyjeżdżam jeszcze rzadziej. Wcale.



Na szczęście dzięki internetowi mogę sobie wynajdywać różne przepisy i cały czas siedzieć we Wrocławiu, jak pan Bóg przykazał. 

Minusem tej sytuacji jest fakt, że nie mogę się pochwalić, że jadałam sambal oelek ukręcony przez stuletnią niepiśmienną wieśniaczkę w moździerzu przekazywanym z pokolenia na pokolenie gdzieś w indonezyjskiej wiosce niezaznaczonej jeszcze na żadnej mapie. 

Za to mogę sobie rozetrzeć w moździerzu papryczki chilli z balkonu (w moim wypadku nawet chiili nie przebyły zbyt długiej drogi), dodać trochę soku z limonki lub cytryny oraz soli i delektować się cudownym połączeniem ostrego z kwaśnym. Nie sądziłam, że dodatek soku cytrynowego może sprawić, że chilli będzie jeszcze lepsze. A jest. 



Taka pasta ze świeżych papryczek smakuje o niebo lepiej niż cokolwiek, co można kupić w sklepie. Nie jestem tylko pewna czy to sambal, czy nie, więc nazwę to sobie domową pastą chili.

Autentyczną wrocławską pastą chilli.


Po tym wstępie nieproporcjonalnie długim do przepisu, muszę jeszcze zaznaczyć, że przepis jest mocno "na oko". Jeśli zaś chodzi o zastosowanie, to taką pastę dodaję niemal wszędzie - do zup (świetnie pasuje do tej zupy pho), do ryżu czy kaszy, mieszam z majonezem itd.




DOMOWA PASTA CHILLI

  • 4 średnie papryczki chilli lub inne ostre
  • 1 łyżka soku z limonki lub cytryny (albo do smaku)
  • 1/4 łyżeczki soli
  • opcjonalnie: ząbek czosnku
Wszystkie składniki ucieramy w moździerzu na pastę. Możemy przechowywać ją w lodówce ok. 2 dni. 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...