środa, 21 września 2016

racuchy na musie jabłkowym (bez jajek)

Jak co roku jesienią zostaję obdarowana kilogramami niejadalnych jabłek. W tym roku zebrałam kilka dodatkowych kilogramów z własnej działki. Jabłka są kwaśne, pokryte parchatą skórką i najczęściej robaczywe. Oczywiście dzieci nawet ich nie chcą tknąć; ja z mężem czasem się przemożemy i skonsumujemy jakąś lepiej wyglądającą sztukę, ale to, niestety, naszych niechcianych zapasów znacząco nie uszczupla.


Szkoda mi wyrzucić tyle jabłek, więc co roku próbuję znaleźć jakiś sposób na ich wykorzystanie. Miałam produkować cydr, ale na szumnych planach się skończyło, może spróbuję w przyszłym roku.

Ratunkiem w tej sytuacji okazały się wegańskie wypieki, w których zamiast jajek i masła często stosuje się owocowe przeciery:  z dyni, bananów, słodkich ziemniaków, i oczywiście jabłek. Przerobiłam więc te jabłka na mus owocowy, zawekowałam w słoiczkach i zaczęłam szukać przepisów i inspiracji.


I tak oto natrafiłam na cudowny przepis na placuszki  na musie jabłkowym. Racuchy wyszły doskonałe - bez problemu dopiekają się w środku (dopieczony środek to wcale nie taka oczywista sprawa w wegańskich słodyczach), są łatwe do przyrządzenie (jeśli mamy gotowy mus jabłkowy), a przede wszystkim są przepyszne.  

Składniki podane są w szklankach - zazwyczaj wolę podać ilość składników w gramach, ale te racuchy przyrządzałam już kilkakrotnie, późniejsze partie zupełnie "na oko" i zawsze się udawały. Należy jedynie uważać na konsystencję musu jabłkowego - mój jest dosyć gęsty, zrobiony bez dodatku wody. 







RACUCHY NA MUSIE JABŁKOWYM (BEZ JAJEK)
na podstawie tego przepisu


  • 1 1/2 szkl. mąki pszennej białej
  • 2 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 łyżki cukru
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1 1/2 szkl. mleka roślinnego (w wersji niewegańskiej można użyć mleka krowiego)
  • 3/4 szkl. musu jabłkowego*
W misce mieszamy mąkę z proszkiem do pieczenia, cukrem i solą. Dodajemy mleko, mieszamy, a następnie dodajemy mus jabłkowy i ponownie mieszamy, aż wszystkie składniki się dobrze połączą. Ciasto powinno mieć dosyć gęstą konsystencję. Racuchy smażymy na rozgrzanej patelni na niewielkiej ilości tłuszczu, aż  będą złoto-brązowe.

*mus jabłkowy: dowolne jabłka obieramy ze skórki, wykrawamy gniazdka nasienne i kroimy na małe kawałki. Umieszczamy w garnku, wstawiamy na mały gaz i gotujemy do miękkości. Na początku można dodać odrobinę wody, jeśli jabłka nie będą od razu puszczały soku, ale należy jej dodać możliwie jak najmniej. Gdyby wody lub soku było bardzo dużo, należy ją odlać. Gdy jabłka będą już miękkie, miksujemy je na gładki mus. Gotowy mus można mrozić lub pasteryzować w słoikach.





1 komentarz:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...