sobota, 15 października 2016

ciastka z masła orzechowego (wegańskie, bezglutenowe)

Dzisiejszy przepis to zweganizowana wersja tych ciastek z masła z nerkowców. Gdzieś tam kiedyś w internetowych czeluściach wyczytałam, że aquafaba (woda z gotowania ciecierzycy) stanowi wegański zamiennik jajka. Akurat otworzyłam puszkę ciecierzycy, miałam też domowe masło z orzeszków ziemnych, więc raz, dwa przygotowałam sobie te ciastka zmieniając jajko na aquafabę. 

Zamiana okazała się udana - ciastka nie rozpadały się (choć bezpośrednio po upieczeniu są okropnie miękkie) i, tak jak w przypadku wersji z jajkiem, były chrupkie z zewnątrz i miękkie, ciągnące się w środku. Ciasteczek wychodzi mało, ale są bardzo sycące i nie da się ich zjeść zbyt wiele. Szczególnie jeśli ozdobimy je grubą warstwą polewy czekoladowej (choć bez niej też są rewelacyjne).

UWAGA!
Ja używam zawsze domowego masła orzechowego lub takiego, które ma w składzie 100% orzechów. Niektóre kupne masła orzechowe zawierają dodatki w postaci dużej ilości oleju, różnych tłuszczy czy innych substancji - w takim przypadku nie ma gwarancji, że ciastka z poniższego przepisu wyjdą tak, jak powinny. 

Aquafaba pochodzi zaś z puszki z ciecierzycą. Kiedyś próbowałam użyć wody, która została mi po gotowaniu ciecierzycy w domu, ale eksperyment się nie udał. Pewnie trzeba wiedzieć jakie należy zastosować proporcje wody do ciecierzycy. Wydaje mi się, że ja użyłam za dużo wody.






CIASTKA Z MASŁA ORZECHOWEGO (WEGAŃSKIE, BEZGLUTENOWE)
przepis na ok. 9 ciastek

  • 200 g masła z orzeszków ziemnych (można użyć masła z innych orzechów, ale nie ze słonecznika czy sezamu)
  • 3 łyżki aquafaby (wody z puszki z ciecierzycą) 
  • 50 g cukru
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
  • garść rodzynek (małych!), czyli ok. 1/3 szklanki; można pominąć lub użyć innych, drobno pokrojonych suszonych owoców, np. moreli czy śliwek
polewa:
  • 50 g gorzkiej czekolady, połamanej w kostki
  • 2 - 3 łyżki mleka roślinnego
  • 1 łyżka oleju kokosowego (można pominąć lub użyć masła w wersji niewegańskiej)
Mieszamy wszystkie składniki ciastek. Blachę do pieczenia wykładamy papierem do pieczenia. Z ciasta formujemy kulki wielkości orzecha laskowego, układamy je na blasze, po czym delikatnie przyciskamy ręką lub łyżką, tak żeby zrobiły się ciasteczka o grubości ok. 1 cm. 



Pieczemy je w piekarniku nagrzanym do 180 stopni C ok. 12 - 15 minut. Po tym czasie ciastka będą bardzo miękkie,  będą wyglądały na niedopieczone, ale powinny zbrązowieć na brzegach. Blachę z ciastkami wyciągamy z piekarnika i studzimy bez przekładania ciastek! Gdy ciastka ostygną, staną się znacznie twardsze. 

Gdy ciastka będą już ostudzone, przygotowujemy polewę. Wszystkie składniki polewy umieszczamy w kąpieli wodnej - to jest wkładamy je do miski lub innego małego naczynia, umieszczamy w garnku  z gotująca się wodą, tak aby naczynie z czekoladą nie dotykało powierzchni wody. Czekamy, aż czekolada się rozpuści, mieszamy dokładnie zawartość naczynia i  od razu, gdy tylko składniki polewy się połączą, nanosimy ja łyżką na ciastka.


3 komentarze:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...