niedziela, 29 stycznia 2017

ryż (albo kasza) smażony z kimchi

Mój ryż smażony z kimchi zainspirowany jest popularnym koreańskim daniem, jednak nie dążyłam do zachowania jak największej autentyczności tej potrawy. Zresztą potrawa ta występuje w licznych wersjach, więc trudno tu mówić o jakimś jednolitym wzorcu. 

Jest to świetny sposób na wykorzystanie resztek ryżu czy kaszy pozostałej z obiadu - tak naprawdę nie ma znaczenia jakiego ryżu czy kaszy użyjemy - specyficzny aromat kimchi zabija wszystkie inne smaki.

Dążyłam natomiast do tego, aby mój posiłek był jak najbardziej lokalny, ekologiczny i przygotowany od podstaw.

Najważniejsza rzecz, kimchi, jest wyprodukowana przez mnie - co prawda nie wyhodowałam osobiście kapusty pekińskiej, ale już ostra, suszona papryka pochodzi z mojej działki. Kapustę kupiłam w sklepie i przygotowałam ją według tego przepisu. Ta moja wersja jest bardzo uproszczona i dosyć istotnie odbiega od koreańskiego wzorca. Jeśli ktoś ma ochotę na oryginalną koreańską kimchi, to oczywiście można jej użyć.

Ponieważ kimchi nie była zbyt ostra zdecydowałam się dodać nieco ostrej, solonej papryki, którą zakonserwowałam w sierpniu lub wrześniu (przepis tutaj).
A całość posypałam szczypiorkiem wyhodowanym na parapecie.




RYŻ SMAŻONY Z KIMCHI
proporcje raczej "na oko"
przepis na 1 porcję

  • 1 szklanka ugotowanego ryżu (lub kaszy)
  • 1/2 szkl. kimchi (kapustę kroimy na małe kawałki)
  • 2 - 3 łyżki soku z kimchi
  • 1 - 2 łyżeczki paprykowej pasty gochujang (opcjonalnie)
  • do podania: pokrojony szczypior, kawałki ostrej papryki, podprażone ziarna sezamu, olej sezamowy 
  • 1 jajko 
W misce lub kubku mieszamy pastę gochujang i sok z kimchi. Jeśli nie mamy tej koreańskiej pasty, zostawiamy sam sok. 
Na patelni rozgrzewamy odrobinę oleju i dodajemy kimchi. Podsmażamy 2 - 3 minuty (można dłużej, ale ja chcę zachować jak najwięcej witamin). Następnie dodajemy ryż, wymieszamy sok z kimchi i gochujang i dokładnie mieszamy. Smażymy jeszcze chwilę, aż cała potrawa będzie ciepła. 
Wyłączamy gaz i na osobnej patelni smażymy jajko. 
Ryż z kimchi przekładamy na talerz lub do miski, na wierzch kładziemy jajko. Całość skrapiamy odrobina oleju sezamowego, posypujemy szczypiorkiem, sezamem i ewentualnie ostrą papryką. 





1 komentarz:

  1. Ciekawe jak smakuje. :)
    https://jaglusia.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...