środa, 15 marca 2017

zupa strączkowa



Kiedyś kupiłam paczkę z mieszanką różnych strączków i saszetką z suszonymi warzywami. Nazywało się to zupa włoska czy jakoś podobnie. Po ugotowaniu okazało się, że pomysł wymieszania rożnych roślin strączkowych oraz kaszy to strzał w dziesiątkę - taka zupa smakowała o wiele lepiej niż zwykła zupa fasolowa czy z soczewicy. Sama w sobie ie była jakaś wyjątkowa, ale dodatek czosnku roztartego na pastę świetnie zaostrzał smak i był nie lada atrakcją dla takiej miłośniczki czosnku jak ja. 




Później zaczęłam sama przygotowywać różne mieszanki strączkowe, a kilka listków pietruszki dodanej dla ozdoby, zamieniło się w ogromną ilość zieleniny, która całkowicie odmieniała smak tej prostej zupy.  Strączki ugotowane w wodzie są raczej bez wyrazu, ale dodatki sprawiają, że zupa nabiera charakteru - czosnek, chilli, natka pietruszki, szczypior, lubczyk, liście selera, kiełki - to wszystko sprawia, że ta pożywna i zdrowa zupa jest też niezwykle smaczna. W przepisie podaję przykładową kombinację roślin strączkowych - można ją dowolnie modyfikować według własnego uznania.

Zupa jest bardzo zdrowa, stosunkowo tania nawet przy użyciu ekologicznych strączków i jak dla mnie rewelacyjna w smaku. Gdyby tylko moje dzieci zechciały ją jeść…


niepozorny Kopciuszek

dzięki różnym dodatkom zmienia się nie do poznania

ZUPA STRĄCZKOWA

  • ok. 1,5 litra wody lub bulionu warzywnego (ja zawsze gotuję na wodzie)


mieszanka strączkowa:

  • 1/2 szkl. ciecierzycy
  • 1/2 szkl. fasoli mung
  • 1/2 szkl. zielonej soczewicy
  • 1/4 szklanki grochu (połówek)
  • 1/4 szkl. kaszy jęczmiennej drobnej

dodatki:
wybieramy kilka tych, które najbardziej nam smakują
  • czosnek roztarty na pastę z solą
  • łyżka oleju (może być jakiś o wyrazistym smaku, np. sezamowy, orzechowy) lub oliwy
  • papryczki chilli, drobno pokrojone
  • świeża zielenina w dużych ilościach: natka pietruszki, kolendry, szczypior, liście lubczyku lub selera, koperek, kiełki najlepiej ostre - rzodkiewki, rzodkwi, czarnej rzepy czy brokułu
  • ziarna sezamu, konopi, pestki słonecznika, nasiona chia

Szklankę mieszanki strączkowej umieszczamy w garnku, w którym będziemy gotować zupę, zalewamy sporą ilością zimnej wody i zostawiamy na noc lub na ok. 12 godzin do namoczenia. (Pozostałą szklankę mieszanki zachowujemy na następny raz.)

Następnie odlewamy wodę z moczenia i nalewamy ok. 1,5 litra świeżej wody lub wywaru warzywnego. Garnek stawiamy na gazie, a jego zawartość doprowadzamy do wrzenia. Zmniejszamy gaz, garnek przykrywamy pokrywką i gotujemy zupę ok 1,5 godziny, do miękkości wszystkich strączków. W tym przypadku najdłużej będzie gotowała się ciecierzyca. Gdy strączki będą już miękkie, dodajemy sól do smaku (ok. 1 łyżkę). Soli nie dodajemy wcześniej, gdyż może znacznie wydłużać czas gotowania niektórych roślin strączkowych.

Po skończeniu gotowania mamy bazę, do której koniecznie musimy dorzucić jakieś dodatki.
Nalewamy zupę na talerz, skrapiamy ją odrobiną oleju lub oliwy, dodajemy mały ząbek czosnku roztarty na pastę z odrobiną soli, dobrze mieszamy a następnie dodajemy chilli i posypujemy zupę sporą ilością zieleniny. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...