poniedziałek, 11 września 2017

sposób na tofu - tofu kiszone

Tofu bardzo ułatwia weganizm (albo częściowy weganizm jak w moim przypadku). Można użyć je w wypiekach, zrobić z niego pastę do kanapek, albo pokroić w kostkę i podsmażyć na patelni. Pomimo że od długiego czasu mam z nim do czynienia, jeszcze nie polubiłam jego smaku au naturel. Od niedawna mam nowy sposób, żeby smakowało lepiej - przygotowuję tofu kiszone. 

Na przepis natknęłam się na blogu Kuchnia Alicji, a oryginalnie przepis pochodzi z bloga Green up your life. Wypróbowałam dwie metody kiszenia - z dodatkiem wody po kiszonych ogórkach/kapuście i bez niej. Wydaje mi się, że tofu ukiszone z dodatkiem wody po ogórkach/kapuście smakuje lepiej, a cały proces przebiega szybciej i jest mniejsza szansa na to, że tofu zepsuje się zamiast ukisić (co zawsze jest możliwe w przypadku domowej fermentacji). Trzeba też pamiętać, że kiszenie to spontaniczny proces i smak jednej partii kiszonego tofu może się różnić od smaku następnej partii, tak jak ma to miejsce w przypadku ogórków czy kapusty. 






TOFU KISZONE
przepisy oryginalne tutaj i tutaj

  • kostka tofu (o. 200 - 250 g), pokrojonego na kawałki (im mniejsze kawałki, tym szybciej tofu się ukisi)
  • 1/2 l ciepłej, przegotowanej wody
  • czubata łyżeczka soli (ja daję niejodowaną, do przetworów)
  • 3 - 4 ząbki czosnku, pokrojone w plasterki
  • suszone zioła np. bazylia, oregano (często pomijam)
  • 3 - 4 łyżki wody po kiszeniu ogórków lub kapusty (można ewentualnie pominąć, jeśli naprawdę nie mamy do niej dostępu)


Rozpuszczamy sól w wodzie, dodajemy czosnek, zioła oraz wodę po ogórkach lub kapuście i na końcu tofu. Kisimy tak jak ogórki czyli całe tofu powinno znaleźć się w zalewie, tak aby nie dochodził do niego tlen. Ja kiszę tofu w słoiku z zakręconą zakrętką, ale można użyć dowolnego naczynia, w którym kisimy ogórki. Słoik z tofu zostawiamy w temperaturze pokojowej na 2 - 3 dni, a potem przenosimy do lodówki. 

Kiszenie przebiega podobnie jak w przypadku ogórków - najpierw otrzymujemy coś jakby małosolne tofu - czyli tofu tylko lekko ukiszone, po 5 - 6 dniach takie tofu smakuje już bardziej intensywnie. Proces fermentacji może przebiegać raz szybciej, raz wolniej w zależności od temperatury, ilości soli, wielkości kawałków tofu, itd. Po dłuższym okresie tofu smakuje jak ogórki kiszone. Długość procesu kiszenia trzeba dopasować do własnych preferencji smakowych. 

Po ukiszeniu czasem dodatkowo polewam tofu oliwą lub olejem i posypuję ziołami (podobnie jak w tym przepisie). Szczególnie przypadła mi do gustu wersja z olejem rzepakowym i suszonym koperkiem. 

2 komentarze:

  1. Super ,że przepis poszedł dalej w świat , jeszcze na takim fajnym , ciekawym blogu.O tak z starterem kiszenie przebiega sprawniej , pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...