piątek, 20 października 2017

kiszona cukinia

Ostatnio dostałam ogromną cukinię. O taką:


Bardziej przypominała pocisk artyleryjski niż normalne warzywo, ale darowanemu koniowi nie zagląda się w zęby, cukinię wzięłam. Zaczęłam się zastanawiać co tu z nią zrobić: placki, zupę, ciasto? W zasadzie moglibyśmy przez tydzień odżywiać się tylko tą cukinią, ale na taki plan nie było chętnych. Nie pozostało mi nic innego jak zakisić cukiniowego potwora.

Kisić można w zasadzie wszystko, tylko nie zawsze efekt przypadnie nam do gustu. Ja na przykład nie przepadam za kiszonymi pomidorami czy jabłkami. A jak smakuje kiszona cukinia? Jest to warzywo, które tak jak ogórek należy do rodziny dyniowatych, w zasadzie wygląda jak ogórek i ukiszone smakuje też bardzo podobnie do kiszonych ogórków. Ma inną konsystencję, ale w smaku jest chyba nie do odróżnienia. Mimo to moje dzieci, które ogórki kiszone lubią, kiszonej cukinii już jeść nie chcą. Dlatego najczęściej dodaję ją drobno pokrojoną do sałatek, do których normalnie dodałabym ogórki kiszone. Nie wiem czy da się zrobić zupę ogórkową z kiszonej cukinii, pewnie  za jakiś czas spróbuję. 

Cukinię kisimy dokładnie tak samo jak ogórki. Jeśli mamy swój ulubiony przepis na ogórki kiszone, śmiało zastosujmy go do cukinii. A jeśli nie, skorzystajmy z poniższego przepisu.





KISZONA CUKINIA

  • cukinia 
  • słona woda (1 łyżka niejodowanej soli rozpuszczona w 1 litrze przegotowanej wody)
  • czosnek
  • koper
  • chrzan (opcjonalnie)
Cukinię myjemy, kroimy na kawałki wielkości powiedzmy przeciętnych ogórków gruntowych i wkładamy do słoików (słoiki muszą być oczywiście czyste i wyparzone). Jeśli cukinia ma bardzo twardą skórkę (tak jak ta moja), lepiej ją z tej skórki obrać. Ja tego nie zrobiłam, dzięki czemu przekonałam się, że skórka nic nie zmiękła w czasie kiszenia. Możemy użyć słoików różnej wielkości. Jeśli użyjemy takich o pojemności 1 litra, dodajemy do niego 2 - 3 ząbki czosnku, niezbyt dużą łodygę kopru i ewentualnie kawałek chrzanu długości ok. 5 - 8 cm. Całość dobrze zakręcamy i odstawiamy w chłodne i ciemne miejsce. Cukinia, tak jak ogórki, im dłużej się kisi, tym bardziej kwaśna się staje.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...